Etnografia w Badaniach Rynku

Etnografia, rozumiana jako metoda badań wypracowana w ramach antropologii, coraz częściej wykorzystywana jest w projektach, których celem jest poznanie zjawisk wpływających na decyzje związane z konsumpcją (takich jak potrzeby, wartości, zwyczaje, przekonania i wierzenia nabywców etc.), jak również w procesie opracowywania i doskonalenia samych produktów. Poprzez zastosowanie (względnie) długotrwałej obserwacji, badania etnograficzne bardzo dobrze sprawdzają się tam, gdzie nie można w pełni polegać na słownych relacjach badanych. Dominika Maison wskazuje, iż etnografia jest użyteczna zazwyczaj wtedy, gdy przedmiotem badań są:
  • czynności uznawane przez respondentów za oczywiste, a zatem nie wymagające komentarza… ostatecznie „oczywiste” jest oczywiste i nie trzeba o nim wspominać,
  • zachowania określane przez fizyczne otoczenie badanych,
  • czynności rutynowe (np. sprzątanie, gotowanie, zakupy etc.)
  • rzeczywiste zachowania sprzeczne z deklarowanymi wartościami odświętnymi,
  • rzeczywiste zachowania sprzeczne z przepisami prawa, oficjalnymi regułami i procedurami.
  • zachowania specyficznych grup i subkultur, które mogą stanowić zapowiedz nowego trendu w rynku [2007: 29-30].
Tym, którzy tekst Maison przeczytali, wysłuchali Gerrego Katza – wiceprezesa Applied Marketing Research, a w etnograficzne badania rynku nie uwierzyli polecam m.in. tekst Edwina Colyera, czy Erica J. Arnoulda i Melanie Wallendorf, a także Ethnography and marketing, Ethnography – the Next Marketing Trend, Semiotic Solution Polska, The Brand Show, Why ethnography?.
Uwaga dla antropologów: etnografia, w kontekście badań marketingowych, jest rozumiana, jako metoda, której celem jest dostarczenie bogatych danych i poddanie ich podstawowej (tj. pobieżnej i ukierunkowanej) interpretacji. Dlatego, w odniesieniu do takich działań, raczej trudno mówić o antropologii stosowanej, choć jest to coś, czym antropolodzy na pewno mogą się zająć.

Informacje o Katarzyna Wala

Jestem antropolożką, animatorką kultury, badaczką jakościową i trenerką. Obecnie piszę rozprawę doktorską z zakresu etnografii sensorycznej (UWr.). Od 2009 r. współtworzę projekt Fonosfera - antropologia zmysłów; zajmuję się również badaniami marketingowymi.
Ten wpis został opublikowany w kategorii antropologia stosowana, badania rynku, metodologia badań i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz