Antropologia w biznesie

Na Antropologi.info znalazłam informację o drugim już projekcie Associated Press (AP), do którego zatrudniono antropologów. Celem badań było udoskonalenia usług dostarczanych przez serwisy informacyjne. Pierwszy projekt badawczy przeprowadzony przez Context-Based Research Group ujawnił, że ludzie – w przeciwieństwie do tego, co dotychczas sądzono – zamiast skrótowych informacji oczkują od serwisów informacyjnych rozmachu i głębi. Nowe badania pokazały, że konsumenci XXI wieku nie chcą być dłużej bombardowani newsami; przeciwnie, pragną wymiany informacji, na kształt konwersacji. Badania antropologów wskazują, iż ludzie nie tyle czują się przytłoczeni nadmiarem informacji, co poszukują sposobów na lepszą komunikację z instytucjami dostarczającymi im te informację. Badani pragną, aby komunikacja miała charakter dwustronny, jawny i szczery. Zdaniem koordynatora projektu, antropologa Robbiego Blinkoffa:

Rozwiązaniem jest nie tyle stworzenie treści, które pozwoliłaby na większe zaangażowanie odbiorców, co wygenerowanie odpowiedniej przestrzeni, która pozwoliłaby na takie zaangażowanie się w treść.

W raporcie z badań Blinkoff posłużył się koncepcją communitas zaczerpniętą z prac Viktora Turnera. Poprzez communitas rozumie on proces egalitarnego rozpowszechniania informacji, który może posłużyć do odbudowy zaufania pomiędzy dostawcami informacji a konsumentami. To pojęcie odnosi się szczególnie do fenomenu powstających online sieci społecznych, gdzie konsumenci swobodnie angażują się w rozpowszechnianie informacji wśród swoich znajomych i grup  do których przynależą. W przypadku communitas nigdy nie mamy do czynienia z komunikacją jednostronną, lecz z wielostronną wymianą zdań, która prowadzi do większej lojalności, buduje zaufanie – a to najistotniejsze czynniki, które pozwalają na przebicie się serwisu w chaotycznym bogactwie Internetu (raport z badań).

Trudno powiedzieć na ile trafne są tego rodzaju wnioski, czy słuszne daleko idące generalizacje (badania zostały przeprowadzone na grupie  18 osób). W biznesie wartość wniosków jest oceniana na podstawie ich stosowalności i skuteczności. Istotne jest natomiast to, iż analiza danych nie kończy się na poziomie ich opisu.

Przedstawione wyżej projekty oparte są na etnograficznych metodach badań, obserwacji i analizie zachowań wybranych jednostek; dane z obserwacji odniesiono do teorii zakorzenionych w antropologii. Siłą takich badań jest analiza zjawisk w ich swoistym kontekście, co umożliwia badaczom dotarcie do znaczeń, które kryją się pod/za ludzkimi działaniami. Wyniki takich badań pozwalają „zainteresowanym” zareagować, w sposób bardziej adekwatny, na zmiany zachodzące w kulturze; zmiany, które nie są tak wyraźne, gdy spojrzeć tylko na powierzchnię zjawisk.

Myślę, że ten projekt pokazuje, iż komercyjnie zorientowana antropologia rzeczywiście istnieje.

Advertisements

Informacje o Katarzyna Wala

Jestem antropolożką, animatorką kultury, badaczką jakościową i trenerką. Obecnie piszę rozprawę doktorską z zakresu etnografii sensorycznej (UWr.). Od 2009 r. współtworzę projekt Fonosfera - antropologia zmysłów; zajmuję się również badaniami marketingowymi.
Ten wpis został opublikowany w kategorii antropologia stosowana, badania rynku, metodologia badań i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s