Etnografia w przemyśle i usługach

Badania etnograficzne mogą stanowić – a na Zachodzie często stanowią – podstawę do projektowania i/lub modyfikowania wszelkiego rodzaju produktów i usług. Coraz prężniej rozwijająca się design ethnography stanowi swoistą fuzję etnografii (metody badań) i dizajnu (projektowania przedmiotów, wzornictwa przemysłowego). Skąd to zapotrzebowanie na etnografię?

Zadaniem projektantów jest stworzenie produktów/usług, które mają poprawić jakość życia konsumentów. Jednak nie można tego dokonać, jeśli życie użytkowników produktu zna się tylko z opisów statystycznych. Oto kilka powodów dla których, zdaniem Jesper Simonsen i Finna Kensing warto sięgnąć po etnograficzne dane:

  1. Ludzie nie są świadomi tego, czego w rzeczywistości pragną. To znaczy, że poprzez zadawane wprost pytania nie dotrzemy do realnych potrzeb konsumentów (Przykład: Prada ’s flagship New York).
  2. Kontekst ma znaczenie. Copernicus Consulting Group jako przykład podają problem elektryczności i telefonów komórkowych. W Europie, czy w USA telefonu komórkowego raczej nie kojarzy się z elektrycznością, jednak zupełnie inaczej jest w Afryce, gdzie w wielu krajach często odcinany jest dopływ prądu, a w wielu miejscach elektryczności brak. Dlatego też na potrzeby tego rynku produkuje się telefony zasilane na baterie słoneczne. Projektanci powinni być świadomi tego, gdzie (w jakich warunkach) ich produkt będzie używany.
  3. Ludzie kłamią. W kontaktach z innymi osobami zwykle staramy się prezentować w możliwie korzystnym świetle. Skłonność ta sprawia, że podczas wywiadu respondenci deklarują zachowania zgodne z uznawanymi społecznie wartościami, a nie z rzeczywistymi przekonaniami.

4. Projektanci tworzą symbole, które nie mogą być zrozumiane tylko poprzez liczby. Stół jest przedmiotem, jest też symbolem, który odnosi się do gospodarstwa domowego, konsumpcji, relacji genderowych czy życia rodzinnego. Takich danych nie dostarczą projektantom zwykłe badania ilościowe.

Copernicus Consulting Group: Many designers will take numbers or focus group research or even usability test results and design their products. They may even improve people’s lives that way. But short observational research provides “thick description” that all designers need.

Etnografia opata na uczestnictwie i pytaniach otwartych, eksplorujących (typu: What’s going on?) pozwala na poznanie zarówno tego, co ludzie robią, jak również tego, jak to robią.


Zdaniem Kena C. Ericksona, założyciela PacEth „Sampling contexts and people allows us to see product meanings in action”.

Poza tym etnografia umożliwia lepszą komunikację pomiędzy projektantami a konsumentami; uczy jak bardziej efektownie porozumiewać się z ludźmi. Ken Anderson pisze:

Naszym zadaniem, jako antropologów jest zrozumienie perspektywy danej grupy, “plemienia” – konsumentów i “przetłumaczenie jej” na język zrozumiały dla innej grupy, ludzi z Intel. Nasze doświadczenie pracy w obu światach sprawia, że taki przekład jest możliwy. Etnografia okazała się tak bardzo wartościowa dla Intel, że obecnie firma zatrudnia 24 antropologów i innych badaczy przeszkolonych w metodach etnograficznych, to prawdopodobnie największy taki zespół na świecie.

Design&ethnography to ciekawe połączenie, którego potencjał jeszcze nie został w Polsce rozpoznany. Dla zainteresowanych:

AIGA, An Ethnography primer, pdf; A. Crabtree, Ethnography in Participatory Design, pdf; S. Hamilton, Anthropology and design, pdf; P. Raudaskoski, Applied ethnography, pdf i in.

Reklamy

Informacje o Katarzyna Wala

Jestem antropolożką, animatorką kultury, badaczką jakościową i trenerką. Obecnie piszę rozprawę doktorską z zakresu etnografii sensorycznej (UWr.). Od 2009 r. współtworzę projekt Fonosfera - antropologia zmysłów; zajmuję się również badaniami marketingowymi.
Ten wpis został opublikowany w kategorii antropologia stosowana, badania rynku, metodologia badań i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s