Ethnography in the Marketplace

Szwedzcy antropolodzy Billy Ehn i Orvar Löfgren w tekście Ethnography in the Maketplace pytają: co stanie się, gdy nauka (tu antropologia i analiza kulturowa) spotka się ze światem biznesu i badań stosowanych; gdy naukowcy staną się konsultantami w korporacjach i instytucjach publicznych?

Autorzy tekstu wskazują, że jeszcze kilka lat temu „stosowane badania kulturowe” (applied cultural research) były obce szwedzkiej humanistyce. Badania stosowane – powszechnie uznane w takich dziedzinach nauki jak ekonomia czy psychologia – w antropologii budziły podejrzenie, nieufność; postrzegano je jako nieetyczne, nieczyste, płytkie. Jednak w ostatnich latach nastąpiła zmiana w tym zakresie. Kilka czynników zmusiło naukowców do spojrzenia na nowo na problem badań stosowanych w antropologii. Inicjatywa wyszła przede wszystkim ze strony studentów, którzy domagali się aby nauczanie akademickie zostało ściśle powiązane z rynkiem pracy. Zmiana podyktowana została również przez reformę edukacji w UE. System Boloński sprawia, że w ocenie systemu nauczania takie słowo jak „zatrudnialność” (employability) wysuwa się na pierwszy plan.

Ehna i Löfgren w swoim tekście zastanawiają się w jaki sposób zmienić programy nauczania, aby przygotować studentów do pracy poza akademią. Odpowiedzi na to pytanie poszukują w relacjach osób, które po ukończeniu edukacji na uniwersytecie rozpoczęły pracę w korporacjach i instytucjach państwowych i prywatnych; są to głównie konsultanci – commercial ethnographers. Ehn i Löfgren starają się przedstawić ich strategie rozumienia siebie i swojej pracy, złożoność tożsamości badacza, antropologa i konsultanta. Pojawia się pytanie o to, w jaki sposób i w jakim zakresie korzystają oni z teoretycznych i metodologicznych narzędzi antropologii kulturowej; w jakim stopniu można mówić o etyce w komercyjnej etnografii? Autorzy rozpatrują kwestie lojalności i konfliktu a także jakości badań i rezultatów analiz. Moim zdaniem artykuł jest niezwykle ciekawy, tym bardziej, że opiera się na doświadczeniach osób, które każdego dnia zmagają się z tymi problemami.

Zainteresowanych odsyłam do źródła:

B. Ehn, O. Löfgren , Ethnography in the Marketplace, „Journal of Current Cultural Research”, nr. 1, 2009, s. 31-49, pdf.

Reklamy

Informacje o Katarzyna Wala

Jestem antropolożką, animatorką kultury, badaczką jakościową i trenerką. Obecnie piszę rozprawę doktorską z zakresu etnografii sensorycznej (UWr.). Od 2009 r. współtworzę projekt Fonosfera - antropologia zmysłów; zajmuję się również badaniami marketingowymi.
Ten wpis został opublikowany w kategorii antropologia stosowana, badania rynku i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Ethnography in the Marketplace

  1. Pingback: Etnografia za_stosowana « antropologia za_stosowana

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s