Problematyczność filmu etnograficznego

Dokument Sathya Mohan jest poświęcony Chenchuasom zamieszkującym Andhra Pradesh, stan w południowo-wschodnich Indiach. Autor przedstawia Chenchua jako zamkniętą i konserwatywną grupę, która opiera się nowoczesności zachowując swój tradycyjny styl życia.

Wciąż zastanawia mnie idea filmu etnograficznego. Generalnie odrzucam tę formę, bo uważam, że autorzy starają się pokazać obiektywną prawdę.  Choć dla mnie – jako odbiorcy  – oczywisty jest fakt, że film jest świadomą konstrukcją, że przedstawia to, co autor chciał pokazać. Zresztą podobnie jest z tekstem antropologicznym /socjologicznym. Być może przeszkadza mi to, że autorzy filmu chowają się za kamerą, jak pozytywiści „za tekstem”. Poza tym nie ufam takim obrazom, mam wrażenie, że nie zostały one poparte odpowiednimi badaniami, które czyniłyby dokument wizualnym raportem z badań. W efekcie, film etnograficzny jest dla mnie „impresją twórcy”, której „twórca” chce nadać „obiektywny” charakter. Nie jestem jednak zupełną przeciwniczką filmu etnograficznego, więcej nawet, coraz bardziej interesuje mnie wykorzystanie sztuki nie tylko do prezentacji danych etnograficznych, lecz również w samych badaniach jakościowych [zob. Method Meets Art]. Mam nadzieje, że efekty mojej fascynacji bedzie można wkrótce „zobaczyć” (:

A jaka jest Twoja opinia na ten temat?

Informacje o Katarzyna Wala

Jestem antropolożką, animatorką kultury, badaczką jakościową i trenerką. Obecnie piszę rozprawę doktorską z zakresu etnografii sensorycznej (UWr.). Od 2009 r. współtworzę projekt Fonosfera - antropologia zmysłów; zajmuję się również badaniami marketingowymi.
Ten wpis został opublikowany w kategorii antropologiczne kino letnie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

