antropologia i badania dla Nokia

Younghee Jung i Jan Chipchase – antropolodzy pracujący dla Nokia – w 2007 r. zrealizowali interesujący projekt badawczy pt. Open Studio, który został przeprowadzony w trzech różnych miejscach na świecie — Dharavi (Mumbai, Indie), Favela Jacarezinho (Rio de Janeiro, Brazylia) i Camp Buduburam (Accra, Ghana). Open Studio to dwutygodniowe warsztaty, w ramach których mieszkańcy przedmieść mieli zaprojektować „idealny telefon”. Spotkania były połączone z konkursem na najlepszy projekt. Zdaniem Jung:

Konkurs pozwolił uczestnikom skupić się na szukaniu związków pomiędzy technologią a ich własnym życiem, co w badaniach typu „user research” jest raczej zadaniem antropologów.

Skorzystano z tej metody, ponieważ w projekcie chodziło przede wszystkim o to, aby oddać głos osobom zaproszonym do badań – tak, aby samodzielnie mogli wyartykułować swoje potrzeby i przedstawić dogodne dla siebie rozwiązania. Dzięki czemu pojawiły się takie pomysły, jak wyposażenie telefonu w funkcje określania pogody na dany dzień, co jest przydatne szczególnie tam, gdzie praca jest uzależniona od pogody, a brak telewizora czy radia uniemożliwia planowanie zajęć; czy telefon obsługujący jednocześnie kilka kart sim, co ułatwiłoby jego używanie tym, którzy korzystają z usług kilku operatorów – albo tam, gdzie z jednego telefonu korzysta kilka osób. Co prawda te konkretne pomysły mogłyby cieszyć się zainteresowaniem w różnych miejscach na świecie, jednak w ramach projektu pojawiły się także rozwiązania specyficzne dla konkretnych społeczności. I tak w Mumbai silnie podkreślano potrzebę zamontowania w telefonach dobrych głośników, aby rozmowy mogły być prowadzone przez dużą ilość osób (np. podczas spotkań rodzinnych), poza tym telefon powinien być wodoodporny (ze względu na tamtejszy klimat) oraz odporny na uderzenia, gdyż ludzi nie stać na częste zmiany telefonów, a te nabyte muszą służyć im przez długi czas. Natomiast mieszkańcy Camp Buduburam wskazywali na to, iż w Ghanie do wielu miejsc nie dociera energia elektryczna, a telefony można ładować tylko w wybranych miejscach za odpowiednią opłatą – dlatego tak ważne jest dla nich stworzenie telefonu, który byłby zasilany na energię słoneczną. Poza tym telefon powinien posiadać funkcję flash drivea, co pozwoliłby użytkownikom przechowywać dane skopiowane z komputerów w kafejkach internetowych. Więcej informacji na ten temat można zdobyć oglądając prezentacje przygotowaną przez zespół z Nokia, albo nagranie z konferencji LIFT (Genewa, Szwajcaria).

Uwaga: antropolodzy – każdorazowo – mieli dwa tygodnie na przeprowadzenie badań, co oczywiście było trudnym zadaniem, ponieważ nigdy wcześniej nie byli w tych miejscach, nie znali też lokalnych języków. Stad właśnie pojawiła się potrzeba wykorzystania wielu metod (przeprowadzono m.in. badania etnograficzne i ilościowe wśród przechodniów), głownie zaś takich, które zakładały współpracę i współudział (warsztaty), tak aby w krótkim czasie zebrać maksymalną ilość informacji. Zdaniem Jun zadanie zostało pomyślnie zrealizowane. Należy jednak podkreślić, iż stworzone przez uczestników projekty nie zostaną bezpośrednio wcielone w życie. Mimo to, ich przedstawienie pozwoliło antropologom z Nokia zrozumieć problemy osób zaangażowanych do badań, dostrzec te kwestie, których wcześniej w Nokia nie dostrzegano, co w przyszłości ma ułatwić projektantom stworzenie takich telefonów, które będą odnosić się do „real world” i „real people”.

A tak na marginesie, badaniom towarzyszyła kampania informacyjna, podczas której lokalni artyści tworzyli piosenki (puszczane później w radio) i logo, które pojawiło się na koszulkach promocyjnych – co oczywiście miało na celu ocieplenie i oswojenie wizerunku marki Nokia.

Dwie pieczenie na jednym ogniu.

Reklamy

Informacje o Katarzyna Wala

Jestem antropolożką, animatorką kultury, badaczką jakościową i trenerką. Obecnie piszę rozprawę doktorską z zakresu etnografii sensorycznej (UWr.). Od 2009 r. współtworzę projekt Fonosfera - antropologia zmysłów; zajmuję się również badaniami marketingowymi.
Ten wpis został opublikowany w kategorii antropologia stosowana, badania jakościowe, badania rynku, collaboration, etnografia, metodologia badań, projekty. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

8 odpowiedzi na „antropologia i badania dla Nokia

  1. rafal pisze:

    mam nokię od kilku lat i mogę z pewnością powiedzieć, że nie zatrudniali antropologa do opracowania tego co używam :)

    swoją drogą ciekawe, właściwie oczywiste …

  2. rafal pisze:

    a co oczywiste – nie sama antropologia; wydaje mi się że nie aż tak duże znaczenie ma metodologia, a raczej potencjał intelektualny jaki może mieć właśnie antropolog. (czyli my)

  3. hahaha, moj telefon tez nie byl konsultowany – oj juz ja bym powiedziala tym projektantom, co jest nie-tak:P co do Twojego komentarza, to mysle ze w takich projektach znaczenie ma i konkretna glowa i metoda.
    A tak na marginesie – te wszystkie metodologie oparte na wspolpracy sa teraz bardzo fetyszyzowane i w antropologii i w biznesie. Moda na wspołprace moze nie zawsze wynika z wartosci poznawczych, co wizerunkowych („popatrz, nasza firma slucha tego, co masz do powiedzenia”). Choc ostatecznie wcale nie musi byc zainteresowana wdazaniem zaproponowanych rozwiazan.
    Jestem ciekawa Rafał, czy chcialbys miec taka prace?

  4. michal pisze:

    Zastanawiałem się jak wyglądałaby komórka gdyby uwzględnić w niej polską specyfikę i obawiam się, że zasilana byłaby grudką węgla :) Poza tym myślałem o małym gadżecie, 3 otworach – na wodę, cukier i drożdże, plus wężyk wychodzący z telefonu. Reszty akcesoriów nie zdradzę – czekam oczywiście na kontakt od Noki :)

  5. rafal pisze:

    Cóż, praca zazwyczaj jest kompromisem prawda?
    Taka wydaje się dużo mniejszym niż inne:)

    (zresztą chyba kiedyś mówiliśmy o założeniu firmy konsultingowej oferującej tego typu usługi firmom chyba…)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s